Biografi

 

 

1942
Poul Anker Bech Nielsen bliver født den 13. april 1942 som søn af gårdejer Aage Niels Bech og Karen Gudrun Jensen. Gården ligger i nærheden af den lille by Tårs i Vendsyssel.

1948
Poul Anker Bech har flere gange nævnt at han som 6 årig fik en stor oplevelse, da han lå og tegnede. Det kan ikke betegnes som en åbenbaring, men det var selve det at kunne skabe sin egen fantasiverden, som fangede hans interesse. Selve tegningerne var i følge ham selv ikke noget fantastisk, men denne begivenhed har han aldrig glemt.

1958-59
Der er ingen tradition for kunstnere hverken i familien eller det umiddelbare miljø, og den interesse, Poul Anker Bech allerede som barn har for at tegne og male - og for billeder i det hele taget, er han i mange år alene med. Derfor er det ikke umiddelbart indlysende med en kunstnerisk uddannelse, og efter skolegangen arbejder han et års tid ved landbruget, hvorefter han som 17-årig kommer i kontorlære i den daværende Hjørring Amtstue. Uddannelsen afsluttes i 1962, og Poul Anker Bech kan kalde sig Amtstueassistent.

Men sideløbende med denne uddannelse mod det sikre liv dyrker Poul Anker Bech maleriet: læser om kunst, eksperimenterer med forskellige stilretninger i sit eget maleri, begynder at gå på udstillinger. Han har flere gange fremhævet to udstillinger, som havde betydning for hans egen beslutning om det at ville være maler: Vandreudstillingen "10 malere" på Hjørring Gymnasium i 1959 og Vrå-udstillingen samme år. Her så han bl.a. Svend Engelund og Johannes Hofmeister.

I et lille udstillingskatalog til en mindeudstilling på Frederikshavns Kunstmuseum i 1991 om Johannes Hofmeister fortæller Poul Anker Bech om sin oplevelse af Vrå udstillingen i 1959:

"Jeg så for første gang Vrå-udstillingen, og letfængelig som man er i 17-års alderen blev det ikke så lidt af en åbenbaring at se især Svend Engelunds og Johannes Hofmeisters billeder. Jeg fattede pludselig denne helt anderledes alvor og tyngde i skildringen af landskabet og det indædte arbejde, som billederne bar præg af."

Umiddelbart efter Vrå-udstillingen udstiller han selv for første gang. Han er 17 år, det er i november 1959, og det foregår på Hjørring Seminarium på udstillingen "Den Nye". Af udstillingsfortegnelsen fremgår det, at Poul Anker Bech, der udstiller under navnet Poul Anker Bech Nielsen, deltager med tre malerier: Sommer, Sommerlandskab, Nordenvind og Huse og bakker. Udstillingen anmeldes i Vendsyssel Tidende, Aalborg Stiftstidende og i Ny Tid. Under overskriften: "17-årig livsglæde præger ellers farveløs udstilling" skriver anmelderen i Ny Tid om Poul Anker Bech: "Mest blandt de farveprangende værker udstiller det 17-årige naturtalent Poul Anker Nielsen. Det er en ung mand, der har sat sin pensel her. Det er lidt groft gjort - men meget slående. Han spås en fremtid".

Malerierne, der udstilles i disse tidlige år, er alle abstrakte eller nonfigurative.

1960
Også dette år er Poul Anker Bech med på udstillingen "Den Nye" i Hjørring, men nu har billederne fået et noget andet udtryk - og helt anderledes titler: De to billeder, Poul Anker Bech har med, hedder simpelthen Udtryk nr. 53 og Udtryk nr. 68. Anmelderen i Vendsyssel Tidende mener, at Poul Anker Bech har "tillagt sig et par "Udtryk", som ikke er rare".

Poul Anker Bech er ligeledes begyndt at sende malerier ind til bedømmelse på Kunstnernes Påskeudstilling i Århus og Kunstnernes Efterårsudstilling i København, men får ingen antaget. Det lykkes først i 1967.

1962
Udstiller første gang i København og for første gang på en censureret udstilling. Under navnet Poul Anker Nielsen deltager Poul Anker Bech i Sommerudstillingen i Den Fries udstillingsbygning i København. Som på udstillingen Den Nye i Hjørring viser han en række Udtryk, nummereret 121, 123, 124, 128 og 129. Det største maleri er 1 x 1 m.
Sommerudstillingen er stiftet i 1961 som en protest mod de etablerede udstillinger, især Kunstnernes Efterårsudstilling og Charlottenborgs Forårsudstilling, der efter stifternes mening udøver en alt for hård censur mod de unge kunstnere. 

1966
Set udefra er disse år for Poul Anker Bech præget af en bevægelse mellem interesse, ambition, yderligere uddannelse, fremtidssikring/-perspektiv. Med hensyn til uddannelse står valget - hvis der overhovedet kan tales om et valg - mellem en akademisk og en kunstnerisk. Den akademiske er den sikre - og interessante; den kunstneriske er den interessante - og på det tidspunkt den kun måske sikre. Indtil videre kører Poul Anker Bech på to heste, og i 1966 afslutter han således både studentereksamen og bliver optaget på Det jyske Kunstakademi i Århus, hvor han får Jeppe Vontillius og Niels Lergaard som lærere.
Især Lergaard har betydning for Poul Anker Bech: Lergaards både enkle og stærkt komplicerede billed-opbygning med det fast modellerede hus og havet, der rejser sig som en mur af farve sat overfor meget mere løst malede partier, fængsler. Forholdet mellem det dagligdags og det universelle. Mellem det nutidige og skrøbelige overfor det eviggyldige.

Men opholdet på Akademiet bliver trods alt en skuffelse for Poul Anker Bech, og allerede efter et år holder han op.

1967
I efteråret indtræder tre betydningsfulde begivenheder for Poul Anker Bech:

Gifter sig med lærer Lisbeth Olling.

Får 2 værker, Nattevind og Huset på Bakken, antaget på Kunstnernes Efterårsudstilling (under navnet Poul Anker Bech-Nielsen). Malestilen er godt på vej mod det figurative. Af andre debutanter og udstillere på KE det år er Erik Clausen, Niels Strøbæk, Ole Folmer Hansen, Bodil Damgaard, Knud Erik Færgemann m.fl.

Begynder at læse historie og kunsthistorie på Aarhus Universitet. På Kunsthistorie møder han bl.a. Bjarke Regn Svendsen og Søren Elgaard.

1971
Med malerierne Hus og Sky deltager Poul Anker Bech på Kunstnernes Påskeudstilling i Århus og Kunstnernes Efterårsudstilling i København. Her introduceres for første gang det skæve format. Københavns Kulturfond køber Det gule hus, og det er Poul Anker Bechs første salg til det offentlige.

1973
Bliver cand.mag. i historie og kunsthistorie fra Aarhus Universitet. Får job som gymnasielærer på Skanderborg Gymnasium.

Med 5 malerier på "Æresvæggen" deltager Poul Anker Bech på Charlottenborgs Forårsudstilling og er med som gæst hos kunstnersammenslutningen PRO (medlem året efter). På Charlottenborg sælger Poul Anker Bech maleriet Interiør 1973 til Statens Kunstfond (der samme år også køber Kælderinteriør 1973, udstillet på Kunstnernes Påskeudstilling), og på KE samme år det første til et kunstmuseum: Soldrømme 1973 købes af Vejle Kunstmuseum. (Maleriet er også beskrevet under titlen Solpletternes Dans, eksempelvis i Weilbach IV).

I disse tidlige år af 1970'erne udvikler Poul Anker Bech sin egen helt særlige stil. Nyrealismen er en væsentlig faktor, men kun en af flere og ifølge Poul Anker Bech mere en formmæssig end indholdsmæssig inspiration. Den måde, de enkelte billedelementer sammenstilles på, gør, at også surrealismen meget hurtigt bliver sat på som en etiket. I Jyllands-Postens Personaleblad forklarer han sig og giver første gang offentligt udtryk for det syn på kunst, som altid – både før og efter - har været retningsgivende for ham: Maleriets genstande skal ikke tages for mere end det, de udtrykker indenfor billedrammen. En skorsten i billedet skal ikke opfattes som et indlæg i forureningsdebatten og et fjernsynsapparat ikke ses som udtryk for det ensomme konforme massemenneske. Maleriets virkemidler - skorstenen, fjernsynet, den forvrængede form eller knækkede horisont - fungerer i første omgang som retningsvisere for en bestemt virkning eller stemning, eller indsættes for at skabe en harmonisk virkning i det konkrete formmønster. Maleriet er ikke et udstillingsvindue for synspunkter og holdninger, men et æstetisk anliggende.
Poul Anker Bech fastholder dette synspunkt og fremfører det med jævne mellemrum de kommende år. Omkring 1993 bliver det særligt aktuelt, for da udstiller han en ny gruppe værker, hvor historiske personer får indpas. Det må der da være en mening med!

1974
Udstiller på Vejle Kunstmuseum.

Får job som gymnasielærer på Brønderslev Gymnasium og flytter med familien til den tidligere skole på Bastholm Møllevej i Tollestrup i Vendsyssel. Stedet ligger kun ganske få kilometer fra barndomshjemmet, og oppe på hjørnet ved vejen til Gammel Rønnebjerg står et transformatortårn i rød tegl. Symbol og vartegn på samme tid.
Alle lærere og tidligere gymnasieelever husker Poul Anker Bech: fri udfoldelse i formningslokalet, meget, meget distræt, overblik, vidsyn, vittig.

1975
Er med på Nordenfjords, den første udstilling med denne titel, som Kunstforeningen for Hjørring og Omegn arrangerer, og som afholdes i kunstforeningens lokale i Vendsyssel Kunstmuseums 'nye' bygning i det tidligere bibliotek i Brinck Seidelinsgade.

Første rigtige separatudstilling med 15 værker på Galleri A-gruppen, København. I 1973 (i Hrymfaxe) beskriver han selv sit maleriske udtryk således: "Alt i alt drejer det sig vel om vemod, romantik og frem for alt: STEMNING". Et af de udstillede værker, Min Bedstemors stue 1973, købes af Ny Carlsbergfondet.

Udstiller første gang i udlandet: Er med på "Ungt Danmark" i Sodertålje Konsthall og Dansk-svensk uge i Göteborg.

1976
Udstiller 9 værker på Det Nordjyske Landsbibliotek og deltager i flere gruppeudstillinger.

1977
På udstillingen Nordenfjords på Vendsyssel Kunstmuseum køber museet Sollys over skænken 1977 og Landskab med solplet 1976 (maleriet er også beskrevet under titlen Regnvejrsdag med lysplet).

Med på Vrå-udstillingen første gang. Bliver medlem i 1980.

Igen en Separatudstilling i København, denne gang på Galerie Birkdam.

1978
Bliver medlem af Kunstnersammenslutningen Jylland.

1979
Får flyvercertifikat. Flyvningen giver syner og oplevelser af en anden dimension, og Poul Anker Bech begiver sig ud i en motivkreds, som ikke før er set i dansk kunst.

1980
Er med på udstillingen "10 års dansk realisme" i Kunstforeningen i København.

1981
Modtager legat fra Statens Kunstfond.

Separatudstilling på Galerie Passepartout, København. Bl.a. med Høst. Gennem årene har galleriets udgangspunkt været den surrealistiske og eksperimenterende kunst.

Sidst på året og ind i 1982 udstiller Poul Anker Bech første gang retrospektivt. Det sker på Hjørring Kunstmuseum, og der vises 44 malerier. 

1982
På udstillingerne i foråret i Galerie Passepartout og om efteråret i Galerie Nord i Randers præsenterer Poul Anker Bech en række malerier, hvoraf flere kan betegnes som hovedværker. Blandt de væsentligste nyskabelser er flyvebillederne med Omkring en gård ved fjorden, aften 1982 som det, der mest markant viser en ny opfattelse af maleriet.

1983
Modtager Zacharias Jacobsens Legat. Legatet uddeles efter indstilling fra Kunstakademiet i København.

1984
Separatudstilling i Det danske Hus, Paris. Udstillingen er kommet i stand efter en invitation fra KIKU, og som kommissær vælges Birger Raben-Skov. Af de 31 arbejder er godt 1/3 helt nye, heriblandt hovedværker som På tæppet, Se dig ud en sommerdag, International Business Class og Omkring en hund. Efter Paris vises udstillingen, som Poul Anker Bech kalder Horizons Danois, på Lolland-Falsters Kunst-museum og slutter i IBMs kunstforening.

Senere på året er Poul Anker Bech med på den store kunstmesse i Paris, FIAC, og 1984-85 udstiller han i Kulturhuset i Rennes og i det parisiske Galerie J. Massol.

Sidst på året og ind i 1985 udstiller Poul Anker Bech i Bjorn Lindgren Gallery i New York. Her introduceres gruppen af Mur-billeder.

1985
Separatudstilling af pasteller i Galerie Brigitte Rocourt, Paris.

På udstillingen "Sport i kunsten" på Brandts Klædefabrik deltager Poul Anker Bech med billedet Lørdagssport. Den overdimensionerede lysende fjernsynsskærm springer frem fra hjørnet af stuen som en ironisk kommentar til fodboldens sofahelte.

1986
Den første store bestillingsopgave: Mediet til Aalborg Stiftstidende. Der ligger mange timers forberedelse til dette maleri, bl.a. i luften over Aalborg med pressefotografen og flyveren Thorkild Balslev. Poul Anker Bech har selv certifikat som flyver, men at flyve i luftrummet over Aalborg kræver særlige tilladelser. Maleriet er et hovedværk - ikke blot i Poul Anker Bechs oeuvre, men også i nyere dansk rumudsmykning. Konkurrenten Vendsyssel Tidende får dog også i 1986 leveret et maleri til udsmykning af det nye bladhus i Hjørring.

Efter at have været med på sommerudstillingen i Galerie Asbæk nogle år, udstiller Poul Anker Bech der separat. Viser bl.a. maleriet: Golfspiller ved Serritslev Kirke - et af de mest markante i den gruppe af Golfspillermotiver, Poul Anker Bech har arbejdet med siden slutningen af 1970'erne. Udstillingen på Galerie Asbæk viser, hvorledes himlen og selve rummet er begyndt at få mere indpas i Poul Anker Bechs maleri - en udvikling, der tager til de kommende år. Det ses dog også, at han når at introducere skakspillet i naturen, inden jordforbindelsen kappes.

Separatudstilling på GI. Holtegård.


1987
Modtager Henry Heerups Legat.

På bestilling af DSBs generalsekretær Ole Andresen udføres 6 malerier, der danner forlæg for årets DSB plakater, som ophænges på stationerne. Plakaternes tema er en rejse ud i det danske landskab.

NATOs hovedkvarter i Karup bestiller "et luftstykke" til ophængning i deres lounge. Poul Anker Bech flyver selv derned for at rekognoscere og bliver efter landingen eskorteret standsmæssigt hen til hovedbygningen. Til brug for udførelsen af maleriet optager de militære flyvere en del luftfotografier af området - de følsomme steder er på fotografierne behørigt tildækket.

Inviteres af KIKU til at deltage i udstillingen "Danske facetter" i Sao Paulo i Brasilien. Her deltager han med to store billeder: "Den sidste sommer" og "Fimbulvinter", som nu begge tilhører Vendsyssel Kunstmuseum.

1988
Modtager Sødrings Legat.

Tildeles Statens Kunstfonds 3-årige stipendium. Det giver så megen arbejdsro, at Poul Anker Bech opsiger sit job som gymnasielærer.

Deltager i udstillingen "Figuration Critique" i Grand Palais, Paris.

På udstillingen på ]ens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet i Holstebro viser Poul Anker Bech en række nye malerier, hvor det dramatiske og det monumentale er accentueret. Det er billeder som Knud, Sælsom himmel, l staver og Kondiløber. Anderledes er også Bag rælingen med det meget forenklede, næsten asketiske formsprog.
Udstillingen viser, at Poul Anker Bech er på vej væk fra naturens farver. Den afgrænsede brug af kunstige farver, fx den irrede mintgrønne, som han brugte i maleriet Mediet til Aalborg Stiftstidende, er videreudviklet. I himlen på Sælsom himmel er den rustrøde farve blevet skærende, bleg og kold; den blå i havet på Knud har så meget grønt og lilla i sig, at illusionen af hav minder om teaterhav, og den grønne farve i marehalmen og på grisens ben minder om gift og edder.
Denne bevægelse væk fra naturens farver bliver mere og mere udtalt de følgende år. Græsset er stadig grønt og himlen stadig blå, men farven er kunstig og fungerer kun som tegn på græs og himmel, ikke som illusion. Forvridningen begynder også senere og mere at gælde formen og er en understregning af modernismens kendemærke par excellence: Maleriet er maleri. Det er flade. Linje. Farve. De skud- og andre huller, der stedvist dukker op i Poul Anker Bechs maleri, har den samme funktion. Maleriet er en iscenesat virkelighed. Et teater. Den realistiske tid er ved at rinde ud, og på sin vis knytter det nye i Poul Anker Bechs maleri an til noget af det, han tidligere har arbejdet med. Nedskrivningen af virkeligheden begynder her i slutningen af 1980'erne, men tager for alvor fart nogle år ind i 1990'erne.

1989
Deltager i udstillingen "I virkeligheden" i Nikolaj Kirke i København. Sigtet er at vise, at den surrealistiske kunst stadig lever, og der vises arbejder af bl.a. Anders Kirkegaard, Loui Michael, Rene Tancula Nielsen og Hans Christian Rylander. Poul Anker Bech har Knud med, og han gengives i flere aviser.

Også på udstillingen "Kunsten 89" på Charlottenborg vækker Poul Anker Bechs malerier opsigt og sættes i forbindelse med surrealismen.

Deltager endvidere på den internationale kunstmesse "FORUM" i Hamburg.

1990
Udstiller separat i Galerie Liliane Francois, Paris og i Galerie Werner Melletin, Köln og er via Galerie Asbæk med på Arte Internationale i Hamburg.

1992
På Galerie Asbæk præsenterer Poul Anker Bech en ny motivkreds: "Eremitter". Med billedernes pointering af både tomhed, ensomhed og abstraktion er de en naturlig konsekvens af tidligere års arbejder.

Udstiller med den nye sammenslutning "Den Gyldne Orgeltone i Dansk Kunst".

Brønderslev og Omegns Elforsyning bestiller et stort maleri, selvfølgelig med Poul Anker Bechs version af et af de gamle transformatorstationer.

1993
I januar udstiller Poul Anker Bech i Aalborg Kunstforening og viser her for første gang nogle af de malerier med parafraser over politiske og kulturelle personer, som vækker så megen opsigt. Også i februar i Vejle Kunstforening og i marts i Kunstbygningen i Vrå er nogle af de historiske personer med, men den egentlige og største præsentation foregår i april på udstillingen "Tids Trip" i Franz Pedersens Kunsthandel i Horsens. Churchill, Humphrey Bogart og Carl Nielsen, kommunisterne Lenin og Stalin, ugebladenes skønheder og den tidligere kinesiske regeringschef Chou En-lai - de er der alle.

En sen aften i juli nedbrænder Poul Anker Bechs atelier og arkiv. Ulykkeligvis er der usædvanligt mange malerier opbevaret i atelieret, og de fleste brænder. Det drejer sig om ældre, meget markante malerier som fx International Business Class fra 1983 og det monumentale og ofte gengivne Under broen (også benævnt Vejudfletning. Sensommer) fra 1982 samt adskillige nye, bl.a. Atlantis - Survival of a Salesman og flere af de malerier, som blev vist på årets første udstillinger.
Senere udtaler Poul Anker Bech, at han nok kunne ønske sig, at visse af malerierne ikke var gået til, og at han nok kunne finde på at gendigte disse - men mange flere beklagelser bliver det ikke til, og hændelsen tegner et billede af en stoisk personlighed.
Branden gav anledning til, at man begyndte at få øjnene op for de røde farver og mere eller mindre artikulerede brande i Poul Anker Bechs maleri, men at de skulle have forbindelse med ilden den aften i juli er udelukket, alene af den grund at der også var ild i maleriet inden 1993. Se eksempelvis Under træerne fra 1992.

Hjørring kommune bestiller udsmykning til byrådssalen og det bliver til et stort maleri Hjørring på den anden ende, med daværende borgmester Dalsager siddende på en pind og ser ned over byen.

I forbindelse med Metals 100 års jubilæum får Poul Anker Bech en bestillingsopgave. Maleriet, som han navngiver Smedens kat, bliver trykt som plakat og alle medlemmerne får et eksemplar.

1994
Modtager Nordjysk Kunstnerlegat.

Poul Anker Bech lægger motiv til Hjørring Revyens plakat.

1995
Poul Anker Bech bliver medlem af kunstnersammenslutningen Corner. Udstiller for første gang på Galleri C i Århus.

1996
Modtager Vilhelm Pachts Kunstnerlegat af Akademirådet.

I foråret opholder Poul Anker Bech sig en måned i Berlin, byen, hvor de gigantiske byggeplaner er ved at blive realiseret. Oplevelserne sætter nye motiviske spor i maleriet, bl.a. får storbyen indpas.

Er med på Art Cologne, Köln. Deltager også i 1997. Udstiller første gang i Galleri Art So-To, Aalborg og på Galerie Egelund, København. Udstillingen på Galleri Art So-To kalder Poul Anker Bech "Scenerier", og i indbydelsen skriver han om forholdet mellem virkelighedens og maleriets teater på en måde, som næsten sidestiller de to kategorier.

Med fodboldudstillingen på Langelinie Pavillonen i København, arrangeret af den tidligere administrerende direktør for Parken Ole Holmer-Bretlau, når Poul Anker Bech et nyt og meget anderledes publikum. Det bestyrkes af, at landsholdet vælger et af hans malerier som afskedsgave til landsholdstræneren Richard Møller Nielsen.

Brovst Byråd modtager 2 malerier til byrådssalen, hvoraf det ene er 3,5 x 1 meter.

1997
Deltager sammen med 33 andre danske kunstnere i udstillingen "Tidevand" på Charlottenborg. Udstillingen er tilrettelagt af Henning Damgaard-Sørensen og hans valg af 30 mandlige kunstnere mod kun 3 kvindelige får Charlotte Christensen til at hvæsse pennen i Information 6.6.1997. Men hun harcelerer også over den formalisme, der synes at præge såvel værkudvalget som de fleste af værkerne. Nogle går dog fri, herunder Poul Anker Bech.

Nordjyllands Kunstmuseum køber deres første Poul Anker Bech maleri Det sene lys.

Aalborg Kulturnat vælger Poul Anker Bech som årets plakatkunstner.

Hjørring revyens 25 års jubilæum fejes med en plakat med motiv af Poul Anker Bech.

1998
Der bliver afholdt udstilling både på Galleri C i Århus og på Art So-To i Aalborg.

1999
Poul Anker Bech bliver kåret af Jyllands-Posten som Årets Kunstner. Det medfører en udstilling i den københavnske afdeling af bladhuset, stor presseomtale og et beløb på kr. 50.000. Pengene bruges på at realisere drømmen om Kina, og i juni rejser Poul Anker Bech derover.

Udstiller atter i Paris i det danskejede og nyåbnede Galerie Danoise.

Hjørring teater får Poul Anker Bech til at lægge motiv til årets plakat.

Afslutter arbejdet med malerier til Aalborg Universitet og Spar Nords hovedsæde i Aalborg og får bestilling på udsmykninger til Nordjyllands Idrætshøjskole og Hjørring Gymnasium.

2000
På Vendsyssel Kunstmuseum og Vrå Kunstbygning samles over 100 malerier til en stor Retrospektiv udstilling. På ferniseringsdagen åbnes udstillingen i Hjørring af Niels Hausgaard og i Vrå af Søren Elgaard. I forbindelse med udstillingen udgives en monografi af Poul Anker Bech af museumsinspektør Inge Mørch Jensen. Udstillingen medfører en foredragsrække af Bjarke Svendsen, Lisbet Mogensen og Inge Mørch Jensen. En del af udstillingen vises senere på Vejle Kunstmuseum.

Senere på året udstiller han igen på det danske galleri La Galerie Danoise i Paris.

2001
Poul Anker Bech får tildelt det livsvarige legat af Folketingets Finansudvalg.

De 2 salgsudstillinger "Vesten for månen" på Galleri Højriis i København og en udstilling på Galleri C i forbindelse med festugen er så stor en succes, at der kommer en del omtale af Poul Anker Bech i medierne, bl.a. en 2 sides artikel i BT under Poul Anker Bechs beskedne udsagn "Jeg bli'r da tålt!".

TV stationen DK4 sender et program med Poul Anker Bech i serien "Kunst i Øjet" i forbindelse med udstillingen på Galleri Højriis.

Københavns Byret bestiller en udsmykning og Poul Anker Bech leverer 5 malerier med betegnelsen På herrens mark. Inden overdragelsen vises værkerne på årets Corner udstilling.

I december 2001 modtager Poul Anker Bech prisen "Årets Bjæsk".

2002
Poul Anker Bech's 60 års fødselsdag fejres med en salgsudstilling på Galleri So-To i Aalborg under betegnelsen "Magisk realisme". De første købere var mødt op ved galleriet kl. 6 om morgen. Ved åbningen 5 timer senere var hele gaden fyldt op med interesserede købere, men da der kun var en snes malerier til salg gik mange forgæves den dag.

Hærens Materiel Kommando fylder 400 år og i den forbindelse afslører Prins Joakim et stort 3-delt Poul Anker Bech maleri med titlen Landet vesten for månen.

Sygehus Vendsyssel bestiller en udsmykning til den renoverede Skade/modtagelsesafdeling. Det bliver til 3 værker under titlen Dagens gang i Vendsyssel.

2003
På Vendsyssel Kunstmuseum udstilles knap 40 akvareller og et stort oliemaleri af Poul Anker Bech erhvervet af Niels Rokkedal siden 1984. Samtidigt udgives bogen "Anekdoter, skæverter og perler" skrevet af Niels Rokkedal. 

Post Danmark køber maleriet Det forjættede land og det udgives som et frimærke.

Endelig får Statens Museum for kunst øjnene op for Poul Anker Bech og køber det 2 gange 3½ meter store maleri Asfaltserenade

Poul Anker Bech bliver "Årets Rockwool Kunstner" og maleriet Pusling-ager trykkes som plakat.

Aalborg Sygehus Syd bliver udsmykket med 3 store malerier under titlen Dagdrømme.

DK4 sender en ny "Kunst i Øjet" med Poul Anker Bech.

2004
På Vennelbohus i Hjørring opsættes en kabaret "Himmel på Højkant" med udgangspunkt i Poul Anker Bechs motiver. 

Deltager i gruppeudstillingen "Realisme?" på Den Frie Udstillingsbygning samt "Realistiske blikke" på Vrå Kunstbygning. 

Brønderslev og Oplands Elforsyning efterkommer et ønske fra Poul Anker Bech om at bevare nogle af de gamle transformatorstationer, som jo ofte indgår i Poul Anker Bechs motiver. Bl.a. bliver det, som er nabo til ham, totalrenoveret i 2007.

Som opfølgning til den retrospektive udstilling i 2000 samles 53 malerier fra perioden 1993 til 2004 på Randers Kunstmuseum til udstillingen "På Kanten". Museet lægger også lokaler til en aften med en dialog mellem Poul Anker Bech og museumsdirektør Nils Orth. Bogen "På kanten" som udgives i forbindelse med udstillingen rummer artikler af museumsleder Niels Orth, Finn Terman Frederiksen og Kunstanmelder Erik Meistrup.

Erik Meistrup interviewer også Poul Anker Bech på Randers Kunstmuseum og det udgives på DVD under titlen "På kanten". 

Poul Anker Bech benådes med Ridderkorset.

2005
Udstillingen "På Kanten" vises i starten af 2005 på Nivaagaard, som også holder flere foredrag med Poul Anker Bech. 

Lønstrup Turistbureau får Poul Anker Bech til at male et motiv til årets turistplakat. 

I september indbydes Poul Anker Bech til Bjarne Hansen i Vence i Frankrig for at lave litografier. Ligeledes arbejdes der i december med 2 nye litografier i begrænset oplag i det grafiske værksted i Hjørring.

Efter nogle år uden en egentlig salgsudstilling sættes over 50 malerier til salg under titlen "Himmelsæk" på henholdsvis Galleri Asbæk i København og Galleri Franz Pedersen i Horsens. I Horsens, hvor alt var udsolgt på forhånd, holdt chefredaktør Jens Bebe, Horsens Folkeblad åbningstale. I forbindelse med udstillingen udgives en bog "Himmelsæk" med alle 50 malerier gengivet og et langt interview, som Birger Raben-Skov har lavet med Poul Anker Bech. DR2 viser udsendelsen "SPOT: Poul Anker Bech", hvor vi følger ham op til fernisering på Galleri Asbæk samt arbejdet med litografier i Frankrig. Udstillingen "Himmelsæk" anmeldes i mange avisartikler og i radioprogrammet "Kulturnyt" på Danmarks Radio P2. Der er ikke længere tvivl om, at Poul Anker Bech er en af landets bedst sælgende kunstnere og under betegnelsen "Danmarks populæreste kunstner" sender Danmarks Radio P4 Nordjyllands Radio et program om Poul Anker Bech i serien "Torbjørns morgenbord".

På Vendsyssel Kunstmuseum får Poul Anker Bechs værker nu et særligt område permanent til rådighed. Derfor vil der altid være muligt at se Poul Anker Bech malerier ved besøg på museet.


2006
Efter det tumulte år 2005 er der lidt mere ro på den første halvdel af 2006, hvor Poul Anker Bech maler 13 værker til Art Copenhagen og 4 til Corner udstillingen. Derudover afleveres en udsmykningsopgave til Coloplast.

I april modtager Poul Anker Bech Nordjysk Kulturpris og en check på 100.000 kr. som bevis på værdigheden. Begivenheden dækkes af Nordjyske Stiftstidende over flere helsider i avisen.

TV2 Nord bringer en portrætudsendelse om Poul Anker Bech. De sidste par år har pressen virkelig fået øje på Poul Anker Bech. Det gælder både den trykte presse og radio/TV.

I det nyerhvervede sommerhus nær havet ved Tornby indrettes et atelier, og der begynder at komme værker med tydelig inspiration fra området. 

På Art Copenhagen er Poul Anker Bechs værker det store trækplaster, og med folk som stod i kø i op til 8 timer før åbningen, er det en god historie for såvel den skrevne presse og i radio/ TV. Smagsdommeren Adrian Hughes interviewer Poul Anker Bech live på scenen i Forum.

Efter at have vundet kampen mod en kræftsygdom i mange år bliver Poul Anker Bechs kone, Lisbeth, desværre alvorlig syg. Denne gang så alvorlig at lægerne intet kan stille op og hun dør i november. Tabet og afsavnet rammer hårdt og alle er i dyb sorg. Fra august og resten af året bliver der forståeligt nok ikke malet noget som helst. 

Den eneste planlagte udstilling var 4 malerier til årets Corner udstilling, men de var allerede færdiggjorte i første halvdel af 2006, så der lå intet pres på Poul Anker Bech på dette punkt. 

Poul Anker Bech modtager Kaj K. Nørkjærs legat. Selve arrangementet udsættes dog til en gang i 2007.

2007
Efter nytåret begynder Poul Anker Bech så småt at male igen. I første omgang er det udsmykningsopgaverne fra sidste år, som han starter på. Det drejer sig om udsmykninger til Grindsted Sygehus, Gribskov Gymnasium og KMDs nye domicil på havnen i Aalborg. Der forelå allerede forarbejder til disse værker, så det var en god måde for ham, at komme i gang igen. I starten af året bestiller BOE et nyt værk i forbindelse med fusionen med HHE til levering i maj. 

Senere på året blev det Himmelev Gymnasium og Naturgas Midt-Nord, som fik store udsmykningsopgaver leveret. Så man kan sige at 2007 blev året, hvor Poul Anker Bech helligede sig udsmykningsopgaver. 

Den rolige opstart på 2007 betød, at der også var tid til andre ting, f.eks. deltog han i DR2s smagsdommerne med Adrian Hughes som vært. Endvidere blev det til en artikel om Poul Anker Bechs specielle forhold til transformatorstationer og en anden om Johannes Hofmeister.

I maj blev der stjålet et stort Poul Anker Bech maleri fra udsmykningen på Sygehus Vendsyssel i Hjørring. Det lykkes tyven at stikke af med maleriet efter at have klippet en stålwire over. Historien bringes i stort set alle aviser landet over. Maleriet er stadig ikke fundet, men Poul Anker Bech har nu malet et nyt næsten identisk maleri, som er blevet hængt op samme sted.

Til årets Corner udstilling (2008) indsender Poul Anker Bech kun et enkelt værk Efterårsmail fra en kabeltromle, men det er til gengæld næsten 2 x 3½ meter stort.

2008
I januar afsløres det store maleri Det lysner over agres felt på Sydvestjysk Sygehus i Grindsted. Det var den sidste af de store udsmykningsopgaver Poul Anker Bech havde arbejdet på i løbet af 2007.

Det spanske magasin om international kunst Art.Es bringer i nummer 24-25 en større artikel under titlen "Poul Anker Bech: A Keyhole for understanding the Nordic people, their lives and dreams".

I marts modtager Poul Anker Bech Nordisk Akvarelselskabs Arne Isacssons-Pris, selv om han har holdt pause med akvareller i et par år.

Arla sender en ny ost på markedet med en etikette med motiv af Poul Anker Bech.

I juni afleveres to malerier til udsmykning af sognegården i Tårs, hvor Poul Anker Bech stammer fra og bl.a. er konfirmeret.

Poul Blaks store samtalebog udkommer i november. Den indeholder 9 samtaler med Poul Anker Bech om hans liv og virke som kunstner. Den medfører en del omtale både i aviser samt i div. radio- og tv-programmer. På næsten samme tidspunkt udkommer Erik Meistrups DVD boks, som indeholder ca. 3 timer med interviews med og om Poul Anker Bech foretaget i løbet af året.

Sidst på året påtager Poul Anker Bech sig opgaven som inspirator/medscenograf for Vendsyssel Teaters forestilling om Tom Waits.

Set over året er hovedparten af de værker, som Poul Anker Bech arbejder på i 2008, beregnet til den kommende Art Amsterdam 2009, hvor han tildeles en separat stand til de ca. 20 malerier.

2009
Poul Anker Bech dør 7. oktober 2009. Hans led af en uhelbredelig øjenforkalkning, som begyndte at påvirke hans syn i en alvorlig grad. Lægerne havde stillet ham til udsigt at skarpsynet og farvesynet kun ville blive forværret fremover. Han mistede sit flycertifikat i 2007 pga. et lidt svækket syn, men først i foråret 2009 begyndte det for alvor at påvirke ham både fysisk og ikke mindst psykisk. Sammenholdt med andre omstændigheder kom det til udtryk i en dyb depression, som lagde sig som en tung dyne over hans tilværelse. Han nåede dog at opleve både separatudstillingen på Art Amsterdam og akvareludstillingen på Dronninglund Kunstcenter, men han havde "tabt gnisten" som han skrev til mig. De tiltag, som blev foretaget mod depressionen, hjalp ham desværre ikke. Han følte at kræfterne forsvandt, og til sidst vælger han at forlade et liv, hvor han ikke kunne se en vej ud af den ulykkelige situation han var havnet i. I tiden op til sin død kunne han ikke koncentrere sig om at male, og han gav udtryk for, at han nok havde malet sit sidste maleri. De udsmykningsopgaver han havde påtaget sig, havde han dog haft så godt som færdige i god tid. Det drejede sig om udsmykninger til Sygehus Vendsyssel i Frederikshavn, Kursuscentret Nyborg Strand og en altertavle til Gudumholm kirke. En del af de værker han efterlod sig - færdige som ufærdige - blev et par måneder efter hans død udstillet på Vendsyssel Kunstmuseums mindeudstilling sammen med museets egen samling af Poul Anker Bech malerier. Udstillingen blev åbnet af Anders Lund Madsen og Niels Hausgaard.

2010
De 11 nordjyske kommuner gik i april sammen om at give et Poul Anker Bech maleri som gave til Dronning Margrethe i anledning af hendes 70 års fødselsdag. 

Et Poul Anker Bech maleri blev i nattens løb stjålet fra sognegården i Tårs. Det dukkede heldigvis op igen efter at sognegården havde udbetalt en dusør.

I juni blev der udgivet den flotte kunstbog "Det tabte land" skrevet af Finn Terman Frederiksen fra Randers Kunstmuseum. 

Randers kunstmuseum åbner den succesfulde udstilling sidst i november med 11 store værker (alle over 3 meter brede). Udstillingen blev set af 23.000 besøgende, hvilket er rekord for en udstilling på Randers Kunstmuseum. Ved hjælp af en stor donation lykkes det for Randers Kunstmuseum at købe de 3 store værker i hovedværket "Det tabte land".

2011
Bogen "Sidste mand lukker og slukker" skrevet af Sognepræst Tina Buchwald. Det er en bog om hverdagen, livet, folkekirken og troen med udgangspunkt i 10 Poul Anker Bech malerier.

Kunstbygningen i Vrå afholdte en stor Poul Anker Bech udstilling med stor succes. I forbindelse med udstillingen blev der udgivet en fin lille bog skrevet af Ane Lie Stokbro.

Både Randers Kunstmuseum og Vendsyssel Kunstmuseum modtager hver et Poul Anker Bech maleri fra private donorer.

 

Denne biografi er udarbejdet af
Lars W. med udgangspunkt i Inge Mørch Jensens bog om Poul Anker Bech fra år 2000.



Poul Anker Bech