Akvareller

 

 


Peter Vilhelm Nielsen

Skriver om Poul Anker Bechs akvareller og teknik i

"Akvarellen"

medlemstidning för nordiska akvarellsälskabet nr. 1/2000


Poul Anker Bech fortolker ofte det nordjyske miljø i sine billeder. Han bor i Vrå, Danmark, midt i den åbne natur, og hans nærmeste naboer den transformatorstation, der går igen i mange af  hans tidligere billeder. På vej til hans bopæl fornemmer man straks at være i hans motivverden. Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1967, og blev cand. mag. i historie og kunsthistorie fra Århus Universitet i 1973. Han er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi, og har i årenes løb udstillet i betydende gallerier både i Danmark og en række andre lande.

Poul Anker Bechs arbejdsplads. Tubefarver af god kvalitet,
3-400 gr. papir og en stabel tallerkenerskaber et afslappet
 miljø for eksperimenter med akvarel.


Poul Anker Bechs billeder er surreelle, og de er også hyberrealistiske i alle detaljerne. Det kan være et skovbryn, der delvist skjuler nogle fremmedartede bygninger, og i forgrunden finder man alle tegn på menneskelig aktivitet som fx et fjernsyn, et telt og de diffuse omrids af personer og andre efterladenskaber. Forgrundens plan ligger ikke altid forrest, og den er heller ikke altid plan. Ofte forskydes det hele lidt, som om man befinder sig i et fly under sidste sving for indflyvning til landing. Dette kan udmærket være et element i inspirationen, da Poul Anker Bech også er flyver.
Poul Anker Bech følger ikke kunstens mainstream. Anmeldere er enige om, at han er en fornyer af den surrealistiske kunst, og han er besnærende dygtig til at fange en række formelementer i en hyperrealistisk kølig udstråling. Når talen komme på slægtskabet med tidligere danske kunstnere, bliver der til gengæld nævnt mange forskellige navne, og det understøtter et indtryk af, at hans billedverden er unik og udansk. Selv fortæller han om inspiration den europæiske civilisationspessimisme, Weltschmerz, før forrige århundredeskifte, som den blandt andet blev udtrykt i den schweiziske maler Arnold Bocklins seneste værker. Billedernes surreelle virkning skyldes, at de svinger imellem denne civilisations-pessimisme og vore dages forbrugersamfund og dets kulturlandskab.
 

 HØJFJELDSHOTELLET. 1997. Akvarel

 HØJFJELDSHOTELLET. 1997. Akvarel


Man møder også moderne zapperkultur i billederne. Poul Anker Bech betragter en naturvandring som en zapperoplevelse, hvor man går tur samtidigt med, at tankerne flyver i alle retninger. Billederne er ikke en registrering af alle oplevelser, det vil blive alt for kaotisk, men de kan ses som en syntese af naturens væren og tankernes flugt under en sådan vandring.
"Den moderne kunst viser angst for forførelse, men det er jo netop det, som maleri er bedst til", siger Poul Anker Bech. Han illustrerer denne forførelse i sine billeder og kunstkritikeren ved BerlingskeTidende, Torben Weirup, skriver: "Hans figurer, hans motiver har det med at opløse sig selv i ren farve, i form og komposition, og på den måde er der i malerierne en intim forbindelse mellem den fortælling, der trækker os ind i hans lærreder, og så det uforklarlige, oversanselige arbejde med farverne, som er hele pointen med Poul Anker Bechs kunst."


Akvarel og akvarelteknik

Poul Anker Bech bruger ikke alene akvarellen til at skabe færdige billeder. Han bruger også mediet til at igangsætte en komposition i et større billede. En hurtig akvarelskitse, figur 1, danner i sin spontane form et element hvis ene halvdel kan tolkes som en bevoksning, mens den anden halvdel glider over i noget konstruktivt menneskeskabt som fx et hus.


Ideen udnyttes og videreføres i et oliemaleri, figur 2, og skitsen har udspillet sin rolle.Akvarelskitsen bruges med fordel ved større udsmykningsopgaver hvor det endelige produkt kan være et meget stort billede. Skitsen er et forstudie for kunstneren, og den er også oplæg til køberen.


Poul Anker Bech har glæde af akvarel som et medie, hvor man kan afprøve nye former. Billedet "Onde varsler", figur 3, er et eksempel på et billede med en struktur i himlen, som man aldrig ville nå frem til, hvis man alene arbejdede med oliemaleri, som er en langsom proces.


Akvarellen "To Skyer", figur 4, viser noget meget karakteristisk for alle Poul Anker Bechs akvareller. Den arbejdes med store ensfarvede flader uden penselspor, og de er opnået ved brug af brede pensler og afdækning af andre billedelementer som fx skyerne. Resultatet er en akvarel, der har drama og holdning kombineret med en stor lethed i fladerne, som sikrer, at helhedsindtrykket bevares uspoleret i det færdige billede.
 

 TO SKYER. 1991. Akvarel

Fig. 4.  TO SKYER. 1991. Akvarel
 

 

EN GÅDE FOR HØNS. 2001. 24,5 X 24,5 cm.

EN GÅDE FOR HØNS. 2001. 24,5 X 24,5 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

GRØN MAND MED BÆRBAR. 2001. 43X35 cm.

GRØN MAND MED BÆRBAR. 2001. 43X35 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

I EN ANDEN VERDEN. 2001. 20X27 cm.

I EN ANDEN VERDEN. 2001. 20X27 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TVIVL. 2000. 27,5 X 41 cm.

 UDEN TITEL. 2000. 27,5 X 41 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

VANDRENDE BORD. 1999. 30,9 X 25,8 cm.

VANDRENDE BORD. 1999. 30,9 X 25,8 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

 UDEN TITEL. 1991. 29  X 33 cm.

 UDEN TITEL. 1991. 29 X 33 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1991. 34 X45 cm.

UDEN TITEL. 1991. 34 X45 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1991. 34.4 X43 cm.

UDEN TITEL. 1991. 34.4 X43 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1991. 39 X 46,5 cm.

UDEN TITEL. 1991. 39 X 46,5 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1991. 39,5  X 45 cm.

UDEN TITEL. 1991. 39,5 X 45 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

PILOTS DRØM. 1990. 44  X 50 cm.

PILOTS DRØM. 1990. 44 X 50 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1990. 20,5  X 23,5 cm.

UDEN TITEL. 1990. 20,5 X 23,5 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1990. 29,5  X 33 cm.

UDEN TITEL. 1990. 29,5 X 33 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1990. 30  X 43 cm.

UDEN TITEL. 1990. 30 X 43 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1990. 37  X 46 cm.

UDEN TITEL. 1990. 37 X 46 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1990. 42  X 38 cm.

UDEN TITEL. 1990. 42 X 38 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

AFTENPILOTEN. 1989. 27  X 37 cm.

AFTENPILOTEN. 1989. 27 X 37 cm. Akvarel på papir.

 

 

 

UDEN TITEL. 1989. 29,5  X 33 cm.

UDEN TITEL. 1989. 29,5 X 33 cm. Akvarel på papir.