Skip to content

Værker og biografi

2024

POUL ANKER BECH REPRÆSENTERET PÅ DEUTSCHE FUSSBALL MUSEUM I FORBINDELSE MED EM 

Deutsche Fussball Museum har i forbindelse med EM i Tyskland lanceret udstillingen “In motion – Art & football”. Hver nation, der deltager i UEFA EURO 2024, er repræsenteret af mindst én kunstner, og Poul Anker Bech er blandt de danske kunstnere. På udstillingen kan man se gengivelser af Poul Anker Bechs værker: Fodbolderemit” fra 1992 og Efter Kampen” fra 1996.

Kunstværkerne kombineres med film og fotografi over et stort areal på 1.000 kvadratmeter. Lyde, lyde og toner absorberer kraftigt lyden fra det 20. århundrede. Forestillingen bevæger sig i grænsefladen mellem digital og analog kunstundervisning, mellem film og performance.

Du kan opleve 175 kunstværker fra nationale og internationale samlinger, herunder værker af René Magritte, Paul Klee, Banksy, Nicolas de Staël, Friedensreich Hundertwasser, Willi Baumeister, Felix Nussbaum, LS Lowry, Robert Delaunay, Salvador Dalí, Joan Miró og Umberto , hvoraf nogle sjældent vises Boccioni .

Læs mere

2024

2018

I Musikkens Hus fremfører Aalborg symfoniorkester musikken til Vendsyssel Teaters stykke om Poul Anker Bech.

Teaterstykket hedder ”Det tabte land” og er Vendsyssel Teaters hidtil største egenproduktion. Det "Tabte land" havde premiere d. 19 september.

Anders Lund Madsen står for underholdningen og fortæller historier fra sit eget liv set med udgangspunkt i udvalgte Poul Anker Bech værker, som vises på en storskærm i salen.

2018

Aalborg symfoniorkester fremfører musikken til Vendsyssel Teaters opsætning om Poul Anker Bech.

2017

Udstillingen “Privateje” på Vendsyssel Kunstmuseum.

2017

I anledningen af at Poul Anker Bech ville have været fyldt 75 år, viser Vendsyssel Kunstmuseum 60 værker af Poul Anker Bech, som for de flestes vedkommende er i privateje og derfor normalt ikke er tilgængelige for offentligheden.

2016

Et nyt boligområde, som udstykkes ved Hasseris Enge i Aalborg, bliver opkaldt efter Poul Anker Bech.

2016

Hasseris Enge

2015

“Forårskåd stol”, olie på lærred.

2015

Maleriet ”Forårskåd stol” bliver stjålet fra Frederikshavn Sygehus. Nyheden bliver hurtigt gengivet i de landsdækkende aviser og i TV2 Nord, og i løbet af en uges tid bliver maleriet leveret tilbage til sygehuset af en mand, som kommer kørende med maleriet på en knallert.

2012

I et samarbejde mellem Vendsyssel Kunstmuseum, Arbejdermuseet i København og Bornholms Kunstmuseum holdes udstillingen ”Hinsides horisonten” med Poul Anker Bech og Niels Lergaard.

Der udgives en bog i forbindelse med udstillingen med tekster af museumsdirektør Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum og museumsdirektør Lars Kærulf Møller, Bornholms Kunstmuseum.

2012

2011

2011

Bogen "Sidste mand lukker og slukker" bliver udgivet. Den er skrevet af Sognepræst Tina Buchwald og handler om hverdagen, livet, folkekirken og troen med udgangspunkt i 10 Poul Anker Bech malerier.

Kunstbygningen i Vrå holder en Poul Anker Bech udstilling med stor succes. I forbindelse med udstillingen udgiver kunstbygningen en bog, der er skrevet af  Anne Lie Stokbro.

Både Randers Kunstmuseum og Vendsyssel Kunstmuseum modtager hver et Poul Anker Bech maleri fra private donorer.

2010

De 11 nordjyske kommuner går i april sammen om at give et Poul Anker Bech-maleri i gave til Dronning Margrethe i anledning af hendes 70 års fødselsdag.

Et Poul Anker Bech-maleri bliver i nattens løb stjålet fra sognegården i Tårs. Det dukker heldigvis op igen, efter at sognegården udbetaler en dusør.

I juni kommer kunstbogen "Det tabte land". Den er skrevet af Finn Terman Frederiksen fra Randers Kunstmuseum. 

Randers kunstmuseum åbner den succesfulde udstilling sidst i november med 11 store værker (alle over 3 meter brede).

Udstillingen bliver set af 23.000 besøgende, hvilket er rekord for en udstilling på Randers Kunstmuseum. Ved hjælp af en stor donation lykkes det for Randers Kunstmuseum at købe de 3 store værker i hovedværket "Det tabte land".

2010

"At rejse eller blive", olie på lærred, 2009, 62x104 cm.

2009

2009

Poul Anker Bech dør 7. oktober 2009.

Han lider af en uhelbredelig øjenforkalkning, som begynder at påvirke hans syn i en alvorlig grad. Lægerne stiller ham til udsigt, at skarpsynet og farvesynet kun vil blive forværret fremover.

Han mister sit flycertifikat i 2007 p.g.a. et lidt svækket syn, men i foråret 2009 begynder det for alvor at påvirke ham både fysisk og ikke mindst psykisk. Sammenholdt med andre omstændigheder kommer det til udtryk i en dyb depression, som lægger sig som en tung dyne over hans tilværelse.

Han når dog at opleve både separatudstillingen på Art Amsterdam og akvareludstillingen på Dronninglund Kunstcenter, men han har "tabt gnisten".

De tiltag, som bliver foretaget mod depressionen, hjælper ham desværre ikke. Kræfterne forsvinder, og til sidst vælger han at forlade et liv, hvor han ikke kan se en vej ud af den ulykkelige situation, han er havnet i.

I tiden op til sin død kan han ikke koncentrere sig om at male, og han giver udtryk for, at han nok har malet sit sidste maleri.

De udsmykningsopgaver han har påtaget sig, har dog været så godt som færdige i god tid. Det drejer sig om udsmykninger til Sygehus Vendsyssel i Frederikshavn, Kursuscentret Nyborg Strand og en altertavle til Gudumholm kirke.

En del af de værker han efterlader sig - færdige som ufærdige - bliver et par måneder efter hans død udstillet på Vendsyssel Kunstmuseums mindeudstilling sammen med museets egen samling af Poul Anker Bech malerier. Udstillingen bliver åbnet af Anders Lund Madsen og Niels Hausgaard.

2008

I januar afsløres det store maleri "Det lysner over agres felt" på Sydvestjysk Sygehus i Grindsted. Det er den sidste af de store udsmykningsopgaver, som Poul Anker Bech har arbejdet på i løbet af 2007.

Det spanske magasin om international kunst Art.Es bringer i nummer 24-25 en større artikel under titlen "Poul Anker Bech: A Keyhole for understanding the Nordic people, their lives and dreams".

I marts modtager Poul Anker Bech Nordisk Akvarelselskabs Arne Isacssons-Pris, selv om han har holdt pause med akvareller i et par år.
Arla sender en ny ost på markedet med en etikette med motiv af Poul Anker Bech.

I juni afleveres to malerier til udsmykning af sognegården i Tårs, hvor Poul Anker Bech stammer fra og bl.a. er konfirmeret.

Poul Blaks store samtalebog udkommer i november. Den indeholder 9 samtaler med Poul Anker Bech om hans liv og virke som kunstner. Den medfører en del omtale både i aviser og i radio- og tv-programmer. På næsten samme tidspunkt udkommer Erik Meistrups DVD-boks, som indeholder 3 timer med interviews med og om Poul Anker Bech foretaget i løbet af året

Se interviews med Poul Anker Beck og Erik Meistrup her.

Sidst på året påtager Poul Anker Bech sig opgaven som inspirator/medscenograf for Vendsyssel Teaters forestilling om Tom Waits.

Set over året er hovedparten af de værker, som Poul Anker Bech arbejder på i 2008, beregnet til den kommende Art Amsterdam 2009, hvor han tildeles en separat stand til de ca. 20 malerier.

2008

2007

2007

Efter nytåret begynder Poul Anker Bech så småt at male igen.

I første omgang er det udsmykningsopgaverne fra sidste år, som han starter på. Det drejer sig om udsmykninger til Grindsted Sygehus, Gribskov Gymnasium og KMDs nye domicil på havnen i Aalborg. Han har allerede lavet forarbejder til disse værker, så det er en god måde for ham at komme i gang igen på.

I starten af året bestiller BOE et nyt værk i forbindelse med fusionen med HHE til levering i maj. 

Senere på året får Himmelev Gymnasium og Naturgas Midt-Nord store udsmykningsopgaver leveret.

Den rolige opstart på 2007 betyder, at der også er tid til andre ting.  F.eks. deltager han i smagsdommerne på DR2 med Adrian Hughes som vært. Det bliver også til en artikel om Poul Anker Bechs specielle forhold til transformatorstationer og en anden om Johannes Hofmeister.

I maj bliver der stjålet et stort Poul Anker Bech-maleri fra udsmykningen på Sygehus Vendsyssel i Hjørring. Det lykkes tyven at stikke af med maleriet efter at have klippet en stålwire over. Historien bringes i stort set alle aviser landet over. Maleriet er stadig ikke fundet, men Poul Anker Bech maler et nyt næsten identisk maleri, som er blevet hængt op samme sted.

Til årets Corner udstilling (2008) indsender Poul Anker Bech kun et enkelt værk; "Efterårsmail fra en kabeltromle," men det er til gengæld næsten 2 x 3½ meter stort.

2006

Efter det tumulte år 2005 er der lidt mere ro på den første halvdel af 2006, hvor Poul Anker Bech maler 13 værker til Art Copenhagen og 4 til Corner udstillingen.

Derudover afleveres en udsmykningsopgave til Coloplast.

I april modtager Poul Anker Bech Nordjysk Kulturpris og en check på 100.000 kr. som bevis på værdigheden. Begivenheden dækkes af Nordjyske Stiftstidende over flere helsider i avisen. 

TV2 Nord bringer en portrætudsendelse om Poul Anker Bech.

De sidste par år har pressen virkelig fået øje på Poul Anker Bech. Det gælder både den trykte presse og radio/TV.

I det nyerhvervede sommerhus nær havet ved Tornby indrettes et atelier, og der begynder at komme værker med tydelig inspiration fra området.

På Art Copenhagen er Poul Anker Bechs værker det store trækplaster, og med folk som stod i kø i op til 8 timer før åbningen, er det en god historie for såvel den skrevne presse og i radio/ TV.

Smagsdommeren Adrian Hughes interviewer Poul Anker Bech live på scenen i Forum.

Efter at have vundet kampen mod en kræftsygdom i mange år bliver Poul Anker Bechs kone, Lisbeth, desværre alvorlig syg. Denne gang så alvorlig at lægerne intet kan stille op, og hun dør i november. Tabet og afsavnet rammer hårdt og alle er i dyb sorg.

Fra august og resten af året bliver der forståeligt nok ikke malet noget som helst. 

Den eneste planlagte udstilling var 4 malerier til årets Corner udstilling, men de var allerede færdiggjorte i første halvdel af 2006, så der lå intet pres på Poul Anker Bech på dette punkt. 

Poul Anker Bech modtager Kaj K. Nørkjærs legat. Selve arrangementet udsættes dog til en gang i 2007.

2006

2005

2005

Udstillingen "På Kanten" vises i starten af 2005 på Nivaagaard, som også holder flere foredrag med Poul Anker Bech.

Lønstrup Turistbureau får Poul Anker Bech til at male et motiv til årets turistplakat.

I september indbydes Poul Anker Bech til Bjarne Hansen i Vence i Frankrig for at lave litografier. Ligeledes arbejdes der i december med 2 nye litografier i begrænset oplag i det grafiske værksted i Hjørring.

Efter nogle år uden en egentlig salgsudstilling sættes over 50 malerier til salg under titlen "Himmelsæk" på henholdsvis Galleri Asbæk i København og Galleri Franz Pedersen i Horsens. I Horsens, hvor alt var udsolgt på forhånd, holdt chefredaktør Jens Bebe, Horsens Folkeblad åbningstale.

I forbindelse med udstillingen udgives en bog "Himmelsæk" med alle 50 malerier gengivet og et langt interview, som Birger Raben-Skov har lavet med Poul Anker Bech.

DR2 viser udsendelsen "SPOT: Poul Anker Bech", hvor vi følger ham op til fernisering på Galleri Asbæk samt arbejdet med litografier i Frankrig. Udstillingen "Himmelsæk" anmeldes i mange avisartikler og i radioprogrammet "Kulturnyt" på Danmarks Radio P2.

Der er ikke længere tvivl om, at Poul Anker Bech er en af landets bedst sælgende kunstnere og under betegnelsen "Danmarks populæreste kunstner" sender Danmarks Radio P4 Nordjyllands Radio et program om Poul Anker Bech i serien "Torbjørns morgenbord".

På Vendsyssel Kunstmuseum får Poul Anker Bechs værker nu et særligt område permanent til rådighed. Derfor vil der altid være muligt at se Poul Anker Bech malerier ved besøg på museet.

2004

På Vennelbohus i Hjørring opsættes en kabaret "Himmel på Højkant" med udgangspunkt i Poul Anker Bechs motiver.

Han deltager i gruppeudstillingen "Realisme?" på Den Frie Udstillingsbygning samt "Realistiske blikke" på Vrå Kunstbygning.

Brønderslev og Oplands Elforsyning efterkommer et ønske fra Poul Anker Bech om at bevare nogle af de gamle transformatorstationer, som jo ofte indgår i Poul Anker Bechs motiver. Bla. bliver det, som er nabo til ham, totalrenoveret i 2007.

Som opfølgning til den retrospektive udstilling i 2000 samles 53 malerier fra perioden 1993 til 2004 på Randers Kunstmuseum til udstillingen "På Kanten".

Museet lægger også lokaler til en aften med en dialog mellem Poul Anker Bech og museumsdirektør Nils Orth. Bogen "På kanten" som udgives i forbindelse med udstillingen rummer artikler af museumsleder Niels Orth, Finn Terman Frederiksen og Kunstanmelder Erik Meistrup.

 Erik Meistrup interviewer Poul Anker Bech på Randers Kunstmuseum, og det udgives på DVD under titlen "På kanten".



Poul Anker Bech benådes med Ridderkorset.

2004

2003

2003

På Vendsyssel Kunstmuseum udstilles knap 40 akvareller og et stort oliemaleri af Poul Anker Bech erhvervet af Niels Rokkedal siden 1984.

Samtidigt udgives bogen “Anekdoter, skæverter og perler” skrevet af Niels Rokkedal. 

Post Danmark køber maleriet "Det forjættede land," og det udgives som et frimærke.

Statens Museum for kunst får øjnene op for Poul Anker Bech og køber det 2 gange 3½ meter store maleri “Asfaltserenade”. 

Poul Anker Bech bliver “Årets Rockwool Kunstner” og maleriet “Pusling-ager” trykkes som plakat.

Aalborg Sygehus Syd bliver udsmykket med 3 store malerier under titlen Dagdrømme. 

DK4 sender en ny “Kunst i Øjet” med Poul Anker Bech.

2002

Poul Anker Bechs 60 års fødselsdag fejres med en salgsudstilling på Galleri So-To i Aalborg under betegnelsen "Magisk realisme". De første købere var mødt op ved galleriet kl. 6 om morgen. Ved åbningen 5 timer senere var hele gaden fyldt op med interesserede købere, men da der kun var en snes malerier til salg gik mange forgæves den dag.

Hærens Materiel Kommando fylder 400 år, og i den forbindelse afslører Prins Joakim et stort 3-delt Poul Anker Bech maleri med titlen Landet vesten for månen.

Sygehus Vendsyssel bestiller en udsmykning til den renoverede Skade/modtagelsesafdeling. Det bliver til 3 værker under titlen 'Dagens gang i Vendsyssel'.

2002

2001

2001

Poul Anker Bech får tildelt det livsvarige legat af Folketingets Finansudvalg.



De 2 salgsudstillinger "Vesten for månen" på Galleri Højriis i København og en udstilling på Galleri C i forbindelse med festugen er så stor en succes, at der kommer en del omtale af Poul Anker Bech i medierne, bla. en 2 sides artikel i BT under Poul Anker Bechs beskedne udsagn "Jeg bli'r da tålt!".

TV stationen DK4 sender et program med Poul Anker Bech i serien "Kunst i Øjet" i forbindelse med udstillingen på Galleri Højriis.

Københavns Byret bestiller en udsmykning og Poul Anker Bech leverer 5 malerier med betegnelsen På herrens mark. Inden overdragelsen vises værkerne på årets Corner udstilling.

I december 2001 modtager Poul Anker Bech prisen "Årets Bjæsk".

2000

På Vendsyssel Kunstmuseum og Vrå Kunstbygning samles over 100 malerier til en stor Retrospektiv udstilling.

På ferniseringsdagen åbnes udstillingen i Hjørring af Niels Hausgaard og i Vrå af Søren Elgaard. I forbindelse med udstillingen udgives en monografi af Poul Anker Bech af museumsinspektør Inge Mørch Jensen.

Udstillingen medfører en foredragsrække af Bjarke Svendsen, Lisbet Mogensen og Inge Mørch Jensen. En del af udstillingen vises senere på Vejle Kunstmuseum.

Senere på året udstiller han igen på det danske galleri La Galerie Danoise i Paris.

2000

1999

“Fordybelse”, olie på lærred, 1999, 100x130 cm.

1999

Poul Anker Bech bliver kåret af Jyllands-Posten til Årets Kunstner.

Det medfører en udstilling i den københavnske afdeling af bladhuset, stor presseomtale og 50.000 kr. Pengene bruges på at realisere drømmen om Kina, og i juni rejser Poul Anker Bech derover.

Han udstiller igen i Paris i det danskejede og nyåbnede Galerie Danoise.

Hjørring teater får Poul Anker Bech til at lægge motiv til årets plakat.

Han afslutter arbejdet med malerier til Aalborg Universitet og Spar Nords hovedsæde i Aalborg, og han får bestilling på udsmykninger til Nordjyllands Idrætshøjskole og Hjørring Gymnasium.

1998

Poul Anker Bech udstiller både på Galleri C i Århus og på Art So-To i Aalborg.

1998

1997

1997

Poul Anker Bech deltager sammen med 33 andre danske kunstnere i udstillingen "Tidevand" på Charlottenborg.

Udstillingen er tilrettelagt af Henning Damgaard-Sørensen, og hans valg af 30 mandlige kunstnere mod kun 3 kvindelige får Charlotte Christensen til at hvæsse pennen i Information 6.6.1997. Men hun harcelerer også over den formalisme, der synes at præge såvel værkudvalget som de fleste af værkerne. Nogle går dog fri, herunder Poul Anker Bech.

Nordjyllands Kunstmuseum køber deres første Poul Anker Bech maleri “Det sene lys”.

Aalborg Kulturnat vælger Poul Anker Bech som årets plakatkunstner. Hjørring revyens 25 års jubilæum fejres med en plakat med motiv af Poul Anker Bech.

1996

Poul Anker Bech modtager Vilhelm Pachts Kunstnerlegat af Akademirådet.

I foråret opholder han sig en måned i Berlin, byen, hvor de gigantiske byggeplaner er ved at blive realiseret. Oplevelserne sætter nye motiviske spor i maleriet, bl.a. får storbyen indpas.

Poul Anker Bech er med på Art Cologne i Köln, hvor han deltager i 1997. Han udstiller for første gang på Galleri Art So-To i Aalborg og på Galleri Egelund i København. Udstillingen på Galleri Art So-To kalder han "Scenerier", og i indbydelsen skriver han om forholdet mellem virkelighedens og maleriets teater på en måde, som næsten sidestiller de to kategorier.

Med fodboldudstillingen på Langelinie Pavillonen i København, arrangeret af den tidligere administrerende direktør for Parken Ole Holmer-Bretlau, når Poul Anker Bech et nyt og meget anderledes publikum. Det bestyrkes af, at landsholdet vælger et af hans malerier som afskedsgave til landsholdstræneren Richard Møller Nielsen.

Brovst Byråd modtager 2 malerier til byrådssalen, hvoraf det ene er 3,5 x 1 meter.

1996

“Det sene lys”, olie på lærred, 1996 92x148 cm.

1995

1995

Poul Anker Bech bliver medlem af kunstnersammenslutningen Corner.

Han udstiller for første gang på Galleri C i Århus.

1994

Poul Anker Bech modtager Nordjysk Kunstnerlegat.

Og han lægger motiv til Hjørring Revyens plakat.

1994

1993

1993

I januar udstiller Poul Anker Bech i Aalborg Kunstforening og viser her for første gang nogle af de malerier med parafraser over politiske og kulturelle personer, som vækker megen opsigt.

Også i februar i Vejle Kunstforening og i marts i Kunstbygningen i Vrå er nogle af de historiske personer med, men den egentlige og største præsentation foregår i april på udstillingen "Tids Trip" i Franz Pedersens Kunsthandel i Horsens. Churchill, Humphrey Bogart og Carl Nielsen, kommunisterne Lenin og Stalin, ugebladenes skønheder og den tidligere kinesiske regeringschef Chou En-lai - de er der alle.

En sen aften i juli nedbrænder Poul Anker Bechs atelier og arkiv.

Ulykkeligvis er der usædvanligt mange malerier opbevaret i atelieret, og de fleste brænder. Det drejer sig om ældre, meget markante malerier som for eksempel “International Business Class” fra 1983 og det monumentale og ofte gengivne Under broen (også benævnt Vejudfletning. Sensommer.) fra 1982 samt adskillige nye, bl.a. “Atlantis - Survival of a Salesman” og flere af de malerier, som blev vist på årets første udstillinger.

Senere udtaler Poul Anker Bech, at han nok kunne ønske sig, at visse af malerierne ikke var gået til, og at han nok kunne finde på at gendigte disse - men mange flere beklagelser bliver det ikke til, og hændelsen tegner et billede af en stoisk personlighed.
Branden gav anledning til, at man begyndte at få øjnene op for de røde farver og mere eller mindre artikulerede brande i Poul Anker Bechs maleri, men at de skulle have forbindelse med ilden den aften i juli er udelukket, alene af den grund at der også var ild i maleriet inden 1993. Se eksempelvis “Under træerne” fra 1992.

Hjørring kommune bestiller udsmykning til byrådssalen, og det bliver til et stort maleri "Hjørring på den anden ende" med daværende borgmester Dalsager, der sidder på en pind og ser ned over byen.

I forbindelse med Metals 100 års jubilæum får Poul Anker Bech en bestillingsopgave. Maleriet, som han navngiver “Smedens kat”, bliver trykt som plakat, og alle medlemmerne får et eksemplar.

1992

På Galerie Asbæk præsenterer Poul Anker Bech en ny motivkreds: “Eremitter”.

Med billedernes pointering af både tomhed, ensomhed og abstraktion er de en naturlig konsekvens af tidligere års arbejder.

Udstiller med den nye sammenslutning "Den Gyldne Orgeltone i Dansk Kunst".

Brønderslev og Omegns Elforsyning bestiller et stort maleri, selvfølgelig med Poul Anker Bechs version af et af de gamle transformatorstationer.

1992

“Eremitbo i forårslys”, olie på lærred 1992, 160x135 cm.

1990

1990

Poul Anker Bech udstiller separat i Galerie Lilianne Francois, Paris og i Galleri Werner Melletin, Köln og er via Galleri Asbæk med på Arte Internationale i Hamburg.

1989

Poul Anker Bech deltager i udstillingen “I virkeligheden” i Nikolaj Kirke i København.

Sigtet er at vise, at den surrealistiske kunst stadig lever, og der vises arbejder af bl.a. Anders Kirkegaard, Loui Michael, Rene Tancula Nielsen og Hans Christian Rylander. Poul Anker Bech har Knud med, og han gengives i flere aviser. Også på udstillingen "Kunsten 89" på Charlottenborg vækker Poul Anker Bechs malerier opsigt og sættes i forbindelse med surrealismen.

Bech deltager også på den internationale kunstmesse "FORUM" i Hamburg.

1989

1988

1988

Poul Anker Bech modtager Sødrings Legat.

Han tildeles også Statens Kunstfonds 3-årige stipendium. Det giver så meget arbejdsro, at han opsiger sit job som gymnasielærer.

Bech deltager i udstillingen "Figuration Critique" i Grand Palais i Paris.

På udstillingen på Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet i Holstebro viser Poul Anker Bech en række nye malerier, hvor det dramatiske og det monumentale er accentueret. Det er billeder som “Knud”, “Sælsom himmel”, “I staver” og “Kondiløber”. Anderledes er også “Bag rælingen” med det meget forenklede, næsten asketiske formsprog.

Udstillingen viser, at Poul Anker Bech er på vej væk fra naturens farver.

Den afgrænsede brug af kunstige farver, for eksempel den irrede mintgrønne, som han brugte i maleriet "Mediet" til Aalborg Stiftstidende, er videreudviklet. I himlen på "Sælsom himmel" er den rustrøde farve blevet skærende, bleg og kold; den blå i havet på "Knud" har så meget grønt og lilla i sig, at illusionen af hav minder om teaterhav, og den grønne farve i marehalmen og på grisens ben minder om gift og edder.

Denne bevægelse væk fra naturens farver bliver mere og mere udtalt de følgende år. Græsset er stadig grønt, og himlen stadig blå, men farven er kunstig og fungerer kun som tegn på græs og himmel, ikke som illusion. Forvridningen begynder også senere og mere at gælde formen og er en understregning af modernismens kendemærke par excellence: Maleriet er maleri. Det er flade. Linje. Farve.

De skud- og andre huller, der stedvist dukker op i Poul Anker Bechs maleri, har den samme funktion. Maleriet er en iscenesat virkelighed. Et teater. Den realistiske tid er ved at rinde ud, og på sin vis knytter det nye i Poul Anker Bechs maleri an til noget af det, han tidligere har arbejdet med. Nedskrivningen af virkeligheden begynder her i slutningen af 1980'erne, men tager for alvor fart nogle år ind i 1990'erne.

1987

Poul Anker Bech modtager Henry Heerups Legat.

DSBs generalsekretær Ole Andresen bestiller 6 malerier, der skal gengives som årets DSB-plakater.  Plakaterne hænger på stationerne - og plakaternes tema er en rejse ud i det danske landskab.

NATOs hovedkvarter i Karup bestiller "et luftstykke" til ophængning i deres lounge. Poul Anker Bech flyver selv derned for at rekognoscere og bliver efter landingen eskorteret standsmæssigt hen til hovedbygningen.

Til brug for udførelsen af maleriet optager de militære fly en del luftfotografier af området. De følsomme steder er behørigt tildækket på fotografierne.

Poul Anker Bech bliver inviteret til at deltage i udstillingen “Danske facetter” i Sao Paulo i Brasilien. Her deltager han med to store billeder: “Den sidste sommer” og “Fimbulvinter”, som nu begge tilhører Vendsyssel Kunstmuseum.

1987

1986

1986

Poul Anker Bech laver den første store bestillingsopgave: “Mediet” til Aalborg Stiftstidende. Der ligger mange timers forberedelse til dette maleri, bl.a. i luften over Aalborg med pressefotografen og piloten Thorkild Balslev.

Poul Anker Bech har selv flycertifikat, men det kræver særlige tilladelser at flyve i luftrummet over Aalborg. Maleriet er et hovedværk - ikke blot i Poul Anker Bechs oeuvre, men også i nyere dansk rumudsmykning. Konkurrenten Vendsyssel Tidende får dog også i 1986 leveret et maleri til udsmykning af det nye bladhus i Hjørring.

Efter i nogle år at have deltaget i Galleri Asbæks sommerudstilling, bliver det nu til en separatudstilling. Her præsenterer Poul Anker Bech blandt andet maleriet: “Golfspiller ved Serritslev Kirke” - et af de mest markante i den gruppe af Golfspillermotiver, han har arbejdet med siden slutningen af 1970'erne.

Udstillingen på Galleri Asbæk viser, hvordan himlen og selve rummet er begyndt at få mere indpas i Poul Anker Bechs maleri - en udvikling, der tager til de kommende år.

Det ses dog også, at han når at introducere skakspillet i naturen, inden jordforbindelsen kappes.

Separatudstilling på Gammel Holtegård.

1985

Separatudstilling af pasteller i Galerie Brigitte Rocourt, Paris.

På udstillingen "Sport i kunsten" på Brandts Klædefabrik deltager Poul Anker Bech med billedet Lørdagssport.

Den overdimensionerede lysende fjernsynsskærm springer frem fra hjørnet af stuen som en ironisk kommentar til fodboldens sofahelte.

1985

“Opbrud”, olie på lærred, 1985, 200x320 cm.

1984

“Kysten, sommernat”, olie på lærred, 1984, 200x164 cm.

1984

Separatudstilling i Det danske Hus, Paris.

Udstillingen er kommet i stand efter en invitation fra KIKU, og som kommissær vælges Birger Raben-Skov. Af de 31 arbejder er godt 1/3 helt nye, heriblandt hovedværker som “På tæppet”, “Se dig ud en sommerdag”, “International Business Class” og “Omkring en hund”.

Efter Paris vises udstillingen, som Poul Anker Bech kalder Horizons Danois, på Lolland-Falsters Kunstmuseum og slutter i IBMs kunstforening.

Senere på året er Poul Anker Bech med på den store kunstmesse i Paris, FIAC, og 1984-85 udstiller han i Kulturhuset i Rennes og i det parisiske Galerie J. Massol.

Sidst på året og ind i 1985 udstiller Poul Anker Bech i Bjorn Lindgren Gallery i New York. Her introduceres gruppen af Mur-billeder.

1983

Poul Anker Bech modtager Zacharias Jacobsens Legat. Legatet uddeles efter indstilling fra Kunstakademiet i København.

1983

1982

“Fra stranden”, olie på lærred, 1982, 105x135 cm.

1982

På udstillingerne i foråret i Galerie Passepartout og om efteråret i Galerie Nord i Randers præsenterer Poul Anker Bech en række malerier, hvoraf flere kan betegnes som hovedværker.

Blandt de væsentligste nyskabelser er flyvebillederne med “Omkring en gård ved fjorden” det der mest markant viser en ny opfattelse af maleriet.

1981

Bech modtager legat fra Statens Kunstfond.

Separatudstilling på Galerie Passepartout i København. Blandt andet med med "Høst".

Gennem årene har galleriets udgangspunkt været den surrealistiske og eksperimenterende kunst. 

Sidst på året og ind i 1982 udstiller Poul Anker Bech første gang retrospektivt. Det sker på Hjørring Kunstmuseum, og der vises 44 malerier.

1981

1980

“Billundmadonna”, olie på lærred, 1980, 105x135 cm.

1980

Er med på udstillingen "10 års dansk realisme" i Kunstforeningen i København.

1979

Bech får flycertifikat.

Flyvningen giver syner og oplevelser af en anden dimension, og Bech begiver sig ud i en motivkreds, som ikke før er set i dansk kunst.

1979

1978

“Hovedvej A14”, olie på lærred, 1978, 100x130 cm.

1978

Bech bliver medlem af Kunstnersammenslutningen Jylland.

1977

På udstillingen Nordenfjords på Vendsyssel Kunstmuseum køber museet “Sollys over skænken” og “Landskab med solplet” (maleriet er også beskrevet under titlen “Regnvejrsdag med lysplet)”.

Bech er med på Vrå-udstillingen for første gang, og han bliver medlem i 1980.

 Igen en Separatudstilling i København, denne gang på Galleri Birkdam.

1977

“Motorvejen”, olie på lærred, 1977, 155x136 cm.

1976

1976

Poul Anker Bech udstiller ni værker på Det Nordjyske Landsbibliotek og deltager i flere gruppeudstillinger.

1975

Bech er med på Nordenfjords. Det er den første udstilling med denne titel, som Kunstforeningen for Hjørring og Omegn arrangerer. Nordenfjords holdes  i Vendsyssel Kunstmuseums 'nye' bygning i det tidligere bibliotek i Brinck Seidelinsgade.

Bech får sin første rigtige separatudstilling med 15 værker på Galleri A-gruppen i København. I 1973 (i Hrymfaxe) beskriver han selv sit maleriske udtryk sådan: "Alt i alt drejer det sig vel om vemod, romantik og frem for alt: stemning".

Et af de udstillede værker, “Min Bedstemors stue” købes af Ny Carlsbergfondet.

Udstiller første gang i udlandet: Er med på "Ungt Danmark" i Sodertålje Konsthall og Dansk-svensk uge i Göteborg.

1975

“Uden titel”, olie på lærred, 1975, 135x200 cm.

1974

1974

Vejle Kunstmuseum laver en udstilling med Poul Anker Bechs værker.

Bech får job som gymnasielærer på Brønderslev Gymnasium, og han flytter med familien til den tidligere skole på Bastholm Møllevej i Tollestrup i Vendsyssel. Stedet ligger kun ganske få kilometer fra barndomshjemmet, og på hjørnet ved vejen til Gammel Rønnebjerg står et transformatortårn i rød tegl. Symbol og vartegn på samme tid.

Mange lærere og tidligere gymnasieelever husker Poul Anker Bech som en underviser, der lod eleverne udfolde sig frit i formningslokalet, og som en meget distræt person med overblik, vidsyn og humor.

1973

Bech bliver cand.mag. i historie og kunsthistorie fra Aarhus Universitet og får job som gymnasielærer på Skanderborg Gymnasium.

Med 5 malerier på "Æresvæggen" deltager Poul Anker Bech på Charlottenborgs Forårsudstilling og er med som gæst hos kunstnersammenslutningen PRO (medlem året efter). På Charlottenborg sælger Poul Anker Bech maleriet “Interiør” til Statens Kunstfond (der samme år også køber “Kælderinteriør”, udstillet på Kunstnernes Påskeudstilling, og på KE samme år det første til et kunstmuseum: “Soldrømme” købes af Vejle Kunstmuseum. (Maleriet er også beskrevet under titlen “Solpletternes Dans”, eksempelvis i Weilbach IV).

I disse tidlige år af 1970'erne udvikler Poul Anker Bech sin egen helt særlige stil.

Nyrealismen er en væsentlig faktor, men kun en af flere og ifølge Poul Anker Bech mere en formmæssig end indholdsmæssig inspiration. Den måde, de enkelte billedelementer sammenstilles på, gør, at også surrealismen meget hurtigt bliver sat på som en etiket.

I Jyllands-Postens Personaleblad forklarer han sig og giver første gang offentligt udtryk for det syn på kunst, som altid – både før og efter - har været retningsgivende for ham:

“Maleriets genstande skal ikke tages for mere end det, de udtrykker indenfor billedrammen. En skorsten i billedet skal ikke opfattes som et indlæg i forureningsdebatten, og et fjernsynsapparat skal ikke ses som udtryk for det ensomme konforme massemenneske. Maleriets virkemidler - skorstenen, fjernsynet, den forvrængede form eller knækkede horisont - fungerer i første omgang som retningsvisere for en bestemt virkning eller stemning, eller indsættes for at skabe en harmonisk virkning i det konkrete formmønster. Maleriet er ikke et udstillingsvindue for synspunkter og holdninger, men et æstetisk anliggende”.

Poul Anker Bech fastholder dette synspunkt og fremfører det med jævne mellemrum de kommende år. Omkring 1993 bliver det særligt aktuelt, for da udstiller han en ny gruppe værker, hvor historiske personer får indpas. Det må der da være en mening med!

1973

“Soldrømme”, 1973

1971 – 1972

1971 – 1972

Med malerierne “Hus” og “Sky” deltager Poul Anker Bech på Kunstnernes Påskeudstilling i Århus og Kunstnernes Efterårsudstilling i København. Her introduceres for første gang det skæve format.

Københavns Kulturfond køber “Det gule hus”, og det er Poul Anker Bechs første salg til det offentlige.

1967

I efteråret indtræder tre betydningsfulde begivenheder for Poul Anker Bech: 

Han gifter sig med lærer Lisbeth Olling. Sammen får de børnene Felicia, Cecilie og Jonas

Han får to værker, “Nattevind” og “Huset på Bakken”, antaget på Kunstnernes Efterårsudstilling (under navnet Poul Anker Bech-Nielsen). Malestilen er godt på vej mod det figurative.

Af andre debutanter og udstillere på KE det år er Erik Clausen, Niels Strøbæk, Ole Folmer Hansen, Bodil Damgaard, Knud Erik Færgemann m.fl.

Poul Anker Bech begynder at læse historie og kunsthistorie på Aarhus Universitet. På Kunsthistorie møder han blandt andet Bjarke Regn Svendsen og Søren Elgaard.

1967

1966

1966

Set udefra er disse år for Poul Anker Bech præget af en bevægelse mellem interesse, ambition, yderligere uddannelse, fremtidssikring/-perspektiv.

Med hensyn til uddannelse står valget, hvis der overhovedet kan tales om et valg, mellem en akademisk og en kunstnerisk.

Indtil videre kører Poul Anker Bech på to heste, og i 1966 afslutter han således både studentereksamen og bliver optaget på Det jyske Kunstakademi i Århus, hvor han får Jeppe Vontillius og Niels Lergaard som lærere.

Især Lergaard har betydning for Poul Anker Bech. Lergaards både enkle og stærkt komplicerede billed-opbygning med det fast modellerede hus og havet, der rejser sig som en mur af farve sat overfor meget mere løst malede partier, fængsler. Forholdet mellem det dagligdags og det universelle. Mellem det nutidige og skrøbelige overfor det eviggyldige.

Men opholdet på Akademiet bliver trods alt en skuffelse for Poul Anker Bech, og allerede efter et år holder han op.

1962

Udstiller første gang i København og for første gang på en censureret udstilling.

Under navnet Poul Anker Nielsen deltager Poul Anker Bech i Sommerudstillingen i Den Fries udstillingsbygning i København.

Som på udstillingen Den Nye i Hjørring viser han en række Udtryk, nummereret 121, 123, 124, 128 og 129. Det største maleri er 1 x 1 m.

Sommerudstillingen er stiftet i 1961 som en protest mod de etablerede udstillinger, især Kunstnernes Efterårsudstilling og Charlottenborgs Forårsudstilling, der efter stifternes mening udøver en alt for hård censur mod de unge kunstnere.

1962

1960

1960

Også dette år er Poul Anker Bech med på udstillingen "Den Nye" i Hjørring, men nu har billederne fået et noget andet udtryk - og helt anderledes titler.

De to billeder, Poul Anker Bech har med, hedder simpelthen Udtryk nr. 53 og Udtryk nr. 68. Anmelderen i Vendsyssel Tidende mener, at Poul Anker Bech har:

“… tillagt sig et par "Udtryk", som ikke er rare”.

Poul Anker Bech er ligeledes begyndt at sende malerier ind til bedømmelse på Kunstnernes Påskeudstilling i Århus og Kunstnernes Efterårsudstilling i København, men får ingen antaget. Det lykkes først i 1967.

1958 – 1959

Der er ingen tradition for kunstnere hverken i familien eller det umiddelbare miljø, og den interesse, Poul Anker Bech allerede som barn har for at tegne og male - og for billeder i det hele taget, er han i mange år alene med. Derfor er det ikke umiddelbart indlysende med en kunstnerisk uddannelse, og efter skolegangen arbejder han et års tid ved landbruget, hvorefter han som 17-årig kommer i kontorlære i den daværende Hjørring Amtstue. Uddannelsen afsluttes i 1962, og Poul Anker Bech kan kalde sig Amtstueassistent.

Men sideløbende med denne uddannelse mod det sikre liv dyrker Poul Anker Bech maleriet: læser om kunst, eksperimenterer med forskellige stilretninger i sit eget maleri, begynder at gå på udstillinger. Han har flere gange fremhævet to udstillinger, som havde betydning for hans egen beslutning om det at ville være maler: Vandreudstillingen "10 malere" på Hjørring Gymnasium i 1959 og Vrå-udstillingen samme år. Her så han bl.a. Svend Engelund og Johannes Hofmeister.

I et lille udstillingskatalog til en mindeudstilling på Frederikshavns Kunstmuseum i 1991 om Johannes Hofmeister fortæller Poul Anker Bech om sin oplevelse af Vrå udstillingen i 1959:

“Jeg så for første gang Vrå-udstillingen, og letfængelig som man er i 17-års alderen blev det ikke så lidt af en åbenbaring at se især Svend Engelunds og Johannes Hofmeisters billeder. Jeg fattede pludselig denne helt anderledes alvor og tyngde i skildringen af landskabet og det indædte arbejde, som billederne bar præg af.”

Umiddelbart efter Vrå-udstillingen udstiller han selv for første gang. Han er 17 år, det er i november 1959, og det foregår på Hjørring Seminarium på udstillingen "Den Nye". Af udstillingsfortegnelsen fremgår det, at Poul Anker Bech, der udstiller under navnet Poul Anker Bech Nielsen, deltager med tre malerier: Sommer, Sommerlandskab, Nordenvind og Huse og bakker.

Udstillingen anmeldes i Vendsyssel Tidende, Aalborg Stiftstidende og i Ny Tid. Under overskriften: "17-årig livsglæde præger ellers farveløs udstilling" skriver anmelderen i Ny Tid om Poul Anker Bech:

“Mest blandt de farveprangende værker udstiller det 17-årige naturtalent Poul Anker Nielsen. Det er en ung mand, der har sat sin pensel her. Det er lidt groft gjort - men meget slående. Han spås en fremtid”.

Malerierne, der udstilles i disse tidlige år, er alle abstrakte eller nonfigurative.

1958 – 1959

1948

Poul Anker Bechs første maleri.

1948

Poul Anker Bech har flere gange nævnt at han som 6 årig fik en stor oplevelse, da han lå og tegnede.

Det kan ikke betegnes som en åbenbaring, men det var selve det at kunne skabe sin egen fantasiverden, som fangede hans interesse. Selve tegningerne var i følge ham selv ikke noget fantastisk, men denne begivenhed har han aldrig glemt.

1942

Poul Anker Bech Nielsen bliver født den 13. april 1942 som søn af gårdejer Aage Niels Bech og Karen Gudrun Jensen. Gården ligger i nærheden af den lille by Tårs i Vendsyssel.

Kurv
Back To Top